november 30, 2006

Röviden

Egyveleg lesz ez most a javából, de egyszerűen nincs időm kifejtősen írni, van amiről meg nem is érdemes.

Érdekes adatra bukkantam a minap, kiderült, hogy az új-zélandi költségvetés erőteljes többletben van: jelenleg 7 millárd dollárral (924 milliárd forint aktuális árfolyamon). A jövő évre azonban már csak 5.8 milliárd, míg a 2008-2009 fiskális évre már csak 3.6 milliárd dolláros többletet terveznek.
Érdekes helyzet, szó se róla, a főnököm reakcióját hallgatni még érdekesebb volt:

- Az államnak nem az a dolga, hogy pénzt csináljon, valamit elrontottak a költségvetésben.

Mindenesetre most látszik, hogy a különböző pártok gazdaságfilozófiája mennyiben tud különbözni: a kormányon lévő Labour Party inkább ráülne a pénzre, tartalékolna az ínségesebb időkre, és a szociális juttatásokra fordítaná. Nem, nem tervezik segélyként szétosztani, sem a nyugdíjakat emelni, inkább az oktatásra és egészségügyre költenének.
A jobboldal ezzel szemben markáns adócsökkentésért kardoskodik, amivel szerintük megállítható lenne a gazdasági növekedés lassulása (ebben az évben 1.5% a GDP bővülés, igaz jövőre már 3.7%-ot jósolnak.).
No igen, legalább vannak érthető és megkülönböztethető, markáns álláspontok, van miről vitázni, társadalmi párbeszédet folytatni.

Társadalmi párbeszédről szólván: a Waterfront Stadium elbukott a kormány minden erőlködése ellenére és az én legnagyobb örömömre. Az aucklandi polgárok nem szerették az öteletet, amit a nyilvánosságra került vizuális koncepciók láttán nem is nagyon csodálok. Akárkivel beszéltem, mind egyetértettünk: ha valami olyan építészeti csodáról, egy új új-zélandi jelképről lenne szó, mint amilyen a Sydney Operaház Ausztráliában, akkor a közvélemény egyöntetűen támogatná. Ebből a ronda, drága plasztikbehemótból nem kért senki sem. Hála a magasságos, működő demokráciának, az emberek véleménye számít a világnak ezen a táján. A kormány erőltette, az Auckland City Council (Városháza) a főpolgármesterrel az élen megszavazta, ám az Auckland Regional Council (nevezzük megyei közgyűlésnek, bár ez inkább csak párhuzam) megvétózta a tervet. Amennyire tudni lehet, az Eden Parkban található, már meglévő stadiumot fogják kibővíteni és felújítani, az új stadiumra szánt összeg negyven százalékából.

És jöjjenek a személyes vonatkozású hírek:

Végre felkészítettük a Mazdát eladásra - van rajta friss WOF, regisztráció, minden -, aztán úgy alakult, hogy mégsem adjuk el még egy kicsit. Egy a múlt héten érkezett magyar turista fiú vevő lett volna rá, de amikor odakerült a sor, hogy visszavennénk-e egy hónap múlva, amikor befejezi a túrázást, jobbat gondoltunk. Az utolsó napokban, nyilván - mert nem lesz ideje - csak sokkal olcsóbban tudná eladni. Így azt találtuk ki, hogy nem el, hanem bérbeadjuk neki az autót.
Win-win szituáció, mindenki jól jár. Persze azonnal felmerült bennem, hogy itt az ideje, hogy teljes biztosítást kössek az kocsira, így egyikünknek sem kell attól tartania, hogy mi történik, ha véletlenül összetöri.
Berobogtam tehát tegnap az AA-be (a helyi autóklub), hogy megkössem a teljeskörű biztosítást, aztán kicsit csalódottan távoztam: csak úgy hajlandóak megkötni, ha már van új-zélandi jogosítványom. A megszerzését egészen eddig halogattam: miután Magyarország - illetve az én régi magyar jogosítványom típusa - nincs rajta az elfogadható vezetői engedélyek listáján, kénytelen vagyok teljesen előről vizsgázni; elméleti és gyakorlati tesztet is kell tennem.
Anyhow, tudtam én, hogy előbb-utóbb nem úszom meg a kérdést, de jobb szerettem volna, ha mindezt békében, az irodai hajtás, meg az IELTS vizsga után tudom sorrakeríteni. Így azután nincs mese, szombaton délelőtt jogosítványt szerzek.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy lehetne magyar jogosítvánnyal is biztosítani, ám a turista kondíciók annyival rosszabbak, hogy nem is érdemes foglalkozni vele: a díj kétszeres, és az éves összeg hetvenöt százalékát előre ki kell fizetni.

Nerdeknek a röviden: a hír igaz, az Apple IPhone jövőre megjelenik a piacon. See öccse Ausztráliában él, és hivatalos IPod tesztelő (néha lenyűgöz, micsoda munkák vannak). Mióta tudom ezt, azóta piszkálom See-t, hogy járjon utána, mi igaz az IPhone körüli híresztelésekből. Tegnap végre nem felejtette el és megkérdezte, öccse pedig biztosított arról, hogy már működő prototípus is létezik, hamarosan gyártásba kerül.
Arra azért kíváncsi leszek, hozzánk Új Zélandra mikor jut el.

9 megjegyzés:

  1. Szia Csanad! A jogsi megszerzesehez sok sikert kivanok, bar biztos erre nem lesz szukseged, es minden flottul fog menni. Amit az AA-hez hozza szerettem volna fuzni az az, hogy a Land Transport sem volt mindig ilyen biztos abban, hogy a magyar jogositvany nem konvertalhato Uj-zelandira.

    Iden majus 1-e utan egy darabig (azert ez a datum, mert ekkor lett Magyarorszag Eu-s tagsaga ket eves) a magyar jogsit sikeres elmeleti vizsga fejeben at lehetett valtani Uj-zelandira. Nem tudom miert gondoltak meg magukat. Elvileg ugyanis az legalabb ket eve EU tag orszagok jogsijai atvalthatok... persze az elmeleti tesztet nem ussza meg senki sem. Azt nem tudom, hogy Magyarorszag miert lett kegyvesztett ebbol a szempontbol. Ha van infod szivesen olvasnam.

    Legyen szep napod!
    dani

    VálaszTörlés
  2. Dani: hát abban nem vagyunk biztosak, hogy az új tipusú kártyás jogsi nem ússza-e meg egy sima elméleti vizsgával. A hírek eddig arról szóltak, hogy az EU-s, kártyás jogosítványt elfogadják. A párom is ebben bízik, különben sosem lesz új-zélandi jogosítványa...:)
    Nekem a régi papíralapú van, ezért semmiképp nem kerülhetem el a gyakorlati tesztet.
    De tegnap bent az AA-ben azt mondták, hogy Magyarország egyáltalán nincs fent az Approved listán, szóval lehet, hogy meggondolták magukat, és már a kártyás jogosítvány sem jó.
    Amint bővebbet tudok, jelzem.

    VálaszTörlés
  3. Nekem kartyas jogsim volt/van, igaz volt nemzetkozi jogsim is, de azt nem kertek. Szoval majus 6-a tajan mentem be az AA-be es akkor az elmeleti vizsgat megcsinaltam, es a szemeszeti es hallasi vizsgalatot is ott helyben elinteztek.

    Mielott elkezdtuk volna a procedurat felhivtak a Land Transportot erdeklodve, hogy nekem melyik vizsgakat kell letennem. Nem tudtak egybol valaszt erre a kerdesre, ezert a holgy azt javasolta a telefon masik vegen, hogy irjam meg az elmeleti tesztet, mert arra mindenkeppen szukseg van akarmi is az ugy kimenetele. Negyed ora mulva ujra visszahivta a velem foglalkozo eloado es addigra kitalaltak, hogy akkor nem kell a gyakorlati teszt. Az furcsa volt, hogy a holgy a masik vegen megkerdezte az eloadomat, hogy hany pontot ertem el az elmeleti teszten... nem tudom ettol mi fuggott. Viszont hallottam olyanrol, aki masfel honappal kesobb akarta konvertalni a jogsijat es allitolag nem engedtek mar... nem tudom. En azert meg egyszer megkerdeznem az illeto helyebe, hatha...

    A parodat csak batoritsd... nem hiszem, hogy olyan orulten nehez lenne a gyakorlati vizsga, mint otthon. Azt hiszem itt nem kotnek annyi mindenbe bele. Viszont ugy tudom, hogy vezetes kozben bizony beszelned is kell... megkerdezi peldaul a vizsgaztato, hogy egy adott szituacioban milyen veszelyforrasokat tudnal felsorolni.

    Sok sikert a jogsi megszerzesehez!

    udv
    dani

    Ps. Most jut eszembe... hatha segit. Amikor meg majus 1-e elott en erdeklodtem az AA-nel, akkor valami narancssarga kapcsos konyvbol neztek ki, hogy milyen orszagok lesznek fent a listan hamarosan. Ott nezte ki egy eloado, hogy majus 1 a hatarido Magyarorszag eseteben. A narancssarga az valmi szinkodot jelent naluk, tehat konnyen elkepzelheto, hogy a Hozzatok legkozelebbi AA-ben is ezt lehetne megkerdezni.

    VálaszTörlés
  4. Kriszti esetében mindegy, hogy mennyire egyszerű a gyakorlati: lassan nyolc éve van jogosítványa, de összesen nem vezetett nyolcvan órát életében. Sajnos egyszerűen fél az úton, pedig különben nem menne neki rosszul.
    Szombaton délután majd bővebben beszámolok, mit tudtam meg a mostani szituációról.

    VálaszTörlés
  5. Én úgy tudom, hogy nálatok azért elviselhetők az adók - bár a csökkentés mindig jól jön -, viszont az oktatás és az egészségügy rettentően fontos. Nemtudom, hogy ott mennyire hallgatnak egymásra a pártok, de ha csak egy picit is hasonlít MO-ra, akkor most még ülni fognak a lóvén, aztán majd ha a másik fél lesz kormányon, akkor majd lesz hirtelen hatalmas adócsökkentés.
    Mellesleg nem nagyon vágom, hogy hogy lehet hétmilliárd dodóval elszámolni a költségvetést. Persze lehet, hogy én vagyok a hülye.
    Jó, ez nálunk is sikerül, csak itt minuszba.

    VálaszTörlés
  6. Az ado itt is savos, mint Magyarorszagon. Nezd meg peldaul a http://www.ird.govt.nz/income-tax-individual/itaxsalaryandwage-incometaxrates.html weboldalt. Itt lathatod, hogy evi 38.000NZD-ig 19%-ot fizetsz, a kovetkezo savban (38000-60000) mar 33%-ot, mig afolott 39%-ot. Ezek osszehasonlithatok a magyarorszagi adoval - szerintem.

    Nem vagyok gazdasagi szaki, ezert fenntartassal kezeljetek amit irok, de en ugy tudom, hogy korabban is tortent itt kincstari tobblet generalasa. Akkor sem adocsokkentesbe forditottak ezt vissza. Ehelyett a kedvezotlen vilaggazdasagi folyamatoktol (pl olajar hirtelen egbeszokese az iraki haboru megkezdesekor) probaltak megvedeni az Uj-zelandi embereket. Ebben is van racio. Nyilvan mindket modszer mellett lehetne ervelni, es beallitottsag kerdese, hogy melyiket preferalja az ember.

    VálaszTörlés
  7. Erről a Waterfront Stadium -ról egy authantikus linket dobjál már be, légyszi...

    VálaszTörlés
  8. Krisztián: a pénz és adórendszerről már írtam, itt tudod megnézni: Piszkos anyagiak.

    VálaszTörlés
  9. Totasz: találtam egy átfogó oldalt: Waterfront Stadium Proposal, ha jól látom, elég jól összegyűjtöttek mindent.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.