december 06, 2006

Dél-Korea és a kultúrsokk

Döbbentes olvasmány élményben volt részem ma, nem tudom megállni, hogy ne adjak róla számot.
Noha alapvetően azt gondolom magamról, hogy elég nyitott és információ éhes vagyok, Dél-Korea mindennapjairól eddig felületes elképzeléseim voltak csak. Aztán rábukkantam Vera blogjára, és örültem neki: egy újabb kultúrába kaptam betekintést, szubjektív, szeretni való, élvezetes módon.
Bánom már, akár a kutya, hogy hamarabb nem néztem végig Vera linkjeit, mert már hamarabb megtalálhattam volna a The soul of Seoul blogot.
Vera öccse három hetet töltött a nővérénél, a blogjában egy másik szemszögből ismerhetjük meg Dél-Koreát. Rövid beszámoló, érdemes végigolvasni az egészet, de van egy post, ami különösen megfogott - Novembernél keressétek, Zoom out címmel. (Szívesen belinkelném, de valamiért nem lehet sajnos.)
A bejegyzés a két Korea viszonyán keresztül mutatja be a sajátos koreai életszemléletet, attitűdöt, nem is tudom minek nevezzem - Korea lelkét?
Nem idézek belőle, nem foglalom össze - olvassátok el. Engem egész hazafele úton a hatása alatt tartott.

http://thesoulofseoul.blogspot.com/

Sztaszov köszönöm, a kultúrsokk megvolt nekem is, még így tízezer kilométer távolságból is.

Update: a link működik már:

http://thesoulofseoul.blogspot.com/2006/11/zoom-out.html


Ezt kell elolvasni...

17 megjegyzés:

  1. Már épp be akartam illeszteni a közvetlen linket, amikor rádöbbentem, hogy nem működik... én sem értem.

    Egyébként tényleg jó olvasni Sztaszov írásait is. Új szempontokból mutat be - számomra - kevésbé ismerős dolgokat.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Csanad!
    (Egyrészt a link nálam megy: http://thesoulofseoul.blogspot.com/2006/11/zoom-out.html )
    Másrészt szívesen.
    Legfőként pedig: a dícséret a koreai emberekt illeti, én csak megírtam, amit láttam és éreztem.
    Még egyszer köszi a bíztató szavakat, további kellemes élményeket kívánok neked ott kint!

    VálaszTörlés
  3. Közben Zhaomannal kinyomoztuk, hogy a pg (peerguardian) fogja meg az oldalt. A blogspot ugye google felségterület, emiatt szűri. Hogy miért épp ezt az egy aloldalát a blogomnak, azt nem tudom. Lehet nekik is tetszet és áttették saját szerverre. :DD

    VálaszTörlés
  4. Csanadom,
    szerezd be és nézd meg a Tae Guk Gi (Brotherhood of War) című koreai mozit - ebben a témában nagyon oda***.

    VálaszTörlés
  5. Sztaszov: érdekes, most nekem is bejön a link. Otthon bármennyit próbáltam, csak üres oldalt adott vissza.
    A Peerguardian nem client-side alkalmazás, ami csak IP-ket szűr, nem URL-t?
    Nem használok Peerguardiant, hacsak a Google toolbarba nincs beépítve...

    VálaszTörlés
  6. Dadám? köszönöm a tippet. Délután elkocogok a tékába, megnézem megvan-e nekik. Ha nincs, marad az Amazon...

    VálaszTörlés
  7. mondanám hogy elküldöm, de nem akarlak bajba keverni vele - te már jogállamban élsz :)

    VálaszTörlés
  8. Olyasminek tűnik. Amennyire tudom, világviszonylatban is nagyon hátul kullog Új Zéland a kalózkodásban.
    Valamiért itt még tisztelik a szellemi tulajdon fogalmát.
    Azért a Civic Videoban nagy bizodalmam van: hatalmas ázsiai részleget rendeztek be, ami persze főképp kínai filmeket jelent, de meg lennék lepve, ha egy A kategóriás koreai mozit kihagytak volna.

    VálaszTörlés
  9. repülj rá. Meglepne, ha nem jönne be legalább annyira, mint nekem - az utolsó öt évben ennél jobb mozit nemigen láttam. Szólj majd, ha bennem van a hiba. :)

    VálaszTörlés
  10. PG pontosan, ahogy mondod, IPt szűr. A blogspotos blogokat folyamatosan költöztetik át google szerverekre (vagy az IPket viszik át), pl aki áttért a betára, annak már tuti az van, ott lehet fennakadás. Nem, külön progi, gole toolbarnak nem része.

    A filmről csak ennyit: ...
    Csanád! Ha zavar a ... nyugodtan editáld ezt.
    Jó filmezést mindenkinek! (Alig várom, hogy lejöjjön!)

    VálaszTörlés
  11. Sztatov, köszönöm. Nem editálom, de egyelőre nem is használom.
    Ahogyan András mondta: jogállamban élek, és én szeretem ezt.
    Valószínűleg délután simán ki tudom venni a videotékából: négy dollárt pedig megér nekem, hogy megnézzek egy jó filmet. Ha pedig nincs meg, akkor is megrendelhetem az Amazonról - miért ne tiszteljem meg az alkotókat azzal, hogy fizetek a munkájukért.
    Félre ne értsd, senkit nem ítélek el Magyarországon, aki inkább letölt - de a viszonyrendszerek és arányok egészen mások itt - a fizetésembe még egy 30 dolláros filmmegrendelés is úgy belefér, hogy nem érzi meg a költségvetésünk.
    De gondolom ez otthon sincs máskép: ha egy fél doboz cigaretta áráért kikölcsönözhetné, vagy egyetlen órányi munkabéréért megvehetné az ember, sokkal kevesebben élnének más megoldással.

    VálaszTörlés
  12. Update: Két nagy videotéka van a közelünkben: Civic és a United. Mindekettőben voltam hazafelé jövet, de a Unitedből ellopták(!!), a Civicben meg nem találják a filmet. Holnap elmegyek a Queen Street-i nagy tékába, ami kb. akkora, mint a Széchenyi könyvtár, ha ott sincs meg, akkor megrendelem az Amazonon. Ha hozzácsapom a Netgear-es Skype telefonomhoz, még a szállítási költség is elenyésző.

    VálaszTörlés
  13. Én ma megnéztem. Most fejeztem be...azt hiszem nem tudok most többet írni...nagyon megrendítő...

    VálaszTörlés
  14. ...még közben az jutott eszembe, hogy idén október 23-án a Nagykövetség fogadására eljött egy 70 körüli koreai bácsi is, aki annak idején a koreai kormánytól kért és kapott segítséget, hogy néhány társával együtt Budapestre menjenek harcolni a magyar forradalom felszabadításáért...mindezt 3 évvel a koreai háború befejezte után...
    A koreaiak magyarok iránti szeretete és tisztelete a mai napig nem tudom, hol gyökerezhet!

    VálaszTörlés
  15. globetrotter: a magyarok elég komoly mérnöki és orvosi kontingenssel képviseltették magukat a koreai háborúban. Nem kimondottan a déliek oldalán, mint tudjuk, de a civil lakosságnak így is bőven maradhattak utánuk kellemes emlékei. Dr. Zoltán János plasztikai sebész professzor például sérült gyerekek arcát rekonstruálta, számos sebesült utókezelésére pedig idehaza került sor.

    VálaszTörlés
  16. András: Ezt is érdekes tudni.Köszönöm. Talán ez is magyarázat rá. De el tudom képzelni, hogy még ennél is mélyebbre gyökerezik. Szeretik a nyelvrokoni kapcsolatot is hangoztatni, miszerint az Ural-Altaic családból származnak ők is, mi is... Van, aki a magyarokat Európába tévedt ázsiai országnak gondolja...de tény, hogy minden ember pontosan tudja, hol van az országunk, fővárosunk, és nagy szeretettel beszélnek róla. + számos dél-koreai cég megy Mo-ra és emiatt sok koreait küldenek hazánkba. Amit ezzel mondani akartam csak az, hogy ez az első olyan orszag, ahol a magyarságunk előnyt jelent :)(...csak saját tapasztalat alapján)

    VálaszTörlés
  17. globetrotter: bár én is megtapasztalhatnám! :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.